Jönköpings kommun

6 förstaplatser på årets UF-mässa, ED-elever bakom årets UF-företag och ED utnämnt till årets UF-skola!

UF-mässa.

Efter UF-mässan på Elmia den 29 februari stod det klart att det blev ReFlamed UF från Erik Dahlbergsgymnasiet som kammade hem titeln som "Årets UF-företag" i Jönköpings län och direktkvalificerade sig till SM i Stockholm i maj. Dessutom tog våra elever förstaplatser i "Årets affärsplan", "Årets ekologiskt hållbara UF-företag", "Årets socialt hållbara UF-företag" och "Årets årsredovisning". Och vi som skola tog storvinsten i det stora prestigefyllda priset "Årets UF-skola".

På den senaste UF-mässan samlades inte mindre än 286 UF-företag för att tävla om olika priser och utmärkelser, varav 47 av företagen ägs av ED-elever. Under kvällen avgjordes de regionala UF-mästerskapen med hela 13 tävlingar och tillhörande prisutdelningar.

Bland de glädjande vinnarna fanns ReFlamed UF från ED, som tog hem förstaplatsen i den prestigefyllda kategorin Årets UF-företag. Deras innovation, eldstartare tillverkade av tygspillbitar och bivax, visar på ett imponerande engagemang för cirkulär ekonomi. "Det här UF-företaget har genom sitt brinnande intresse för cirkulär ekonomi hittat en produkt som de lyckats förädla och förfina. Det finns en stor potential i marknaden och vi är imponerade av deras glöd och engagemang" står det i motiveringen. Med denna seger ska ReFlamed UF nu delta i SM i Ung Företagsamhet i Stockholm i maj, vilket är en fantastisk möjlighet att visa upp sitt företagande på nationell nivå.

Inte bara det, utan Erik Dahlbergsgymnasiet belönades också som Årets UF-skola. "Med en dedikerad skara av UF-lärare tillika skolledning präglas skolans UF-elever av hög ambition, stor drivkraft och starkt intresse vilket har bidragit till goda resultat. Skolans UF-elever har varit framträdande i både tävlingssammanhang och övriga arrangemang inom Ung Företagsamhet. Med ett starkt samarbete internt, med Ung Företagsamhet och med näringslivet levererar skolan ett högt intygsberättigande bland sina elever och bildar en tydlig strategi för att utveckla och utöka UF-företagandet som under året nått rekordhöga nivåer" står det bland annat i motiveringen.

LärandeLek UF, även dem från ED, tog hem segern i två kategorier: Årets ekologiskt hållbara UF-företag och Årets socialt hållbara UF-företag. Deras sällskapsspel som lär barn om sortering imponerade juryn och ledde dem direkt till SM. Dessutom blev ReSilver UF belönade med priset för Årets affärsplan för deras koncept med att skapa smycken av återanvända silverbestick. De får nu chansen att kvala till SM och visa upp sin innovativa affärsidé för en bredare publik.

Sammanfattningsvis fick alltså Erik Dahlbergsgymnasiet 6 förstaplatser under årets regionala UF-mässa:

• Årets UF-skola
  • Årets UF-företag
  • Årets Ekologiskt Hållbara UF-företag
  • Årets Socialt Hållbara UF-företag
  • Årets Affärsplan
  • Årets Årsredovisning

Totalt antal UF-företag i länet: 421
Totalt antal UF-företagare i länet: 1356
Utställande UF-företag på UF-mässan: 286
Utställande UF-företagare på UF-mässan: 990

Mer information om resultaten: https://ungforetagsamhet.se/jonkopings-lan/arets-vinnande-uf-foretag-2024 Länk till annan webbplats.