Jönköpings kommun

Två ED-elever har tagit sig vidare till Sverigefinalen i EOES

Två elever, en kvinnlig och en manlig.

Två elever från Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping har tagit sig vidare till Sverigefinalen i en naturvetenskaplig tävling. EOES (European Olympiad of Experimental Science) är en tävling där elever från olika länder tävlar i lag.

Efter en landsomfattande första tävlingsomgång har 27 elever i landet (15 från gymnasiet och 12 från högstadiet) tagits ut till Sverigefinal, där slutligen sex elever ska bilda det svenska laget. Det är glädjande att två av de 15 gymnasieeleverna studerar på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping. Leopold Grinnemo har kvalificerat sig i ämnet fysik och Julia Hedlund i kemi. Sverigefinalen äger rum i slutet av januari,och för de sex elever som till slut utgör det svenska laget väntar final i Tjeckien senare i vår.