Jönköpings kommun

Sagt om ED

Här kan du läsa varför vissa av våra nuvarande elever valde att läsa på ED samt vad ED-alumner gör idag och har för framtidsplaner.

Elevröster

Ida Sandahl.

Ida Sandahl, VO 2018

Jag har hört väldigt positivt om skolan, speciellt att de har väldigt bra lärare. Jag valde VO för jag är väldigt intresserad av vård- och sjukhusämnena. När jag började på ED hade förväntningar att träffa nya vänner och lära mig nya saker, andra ämnen än de vi har på grundskolan och att ha kul. Jag tänker läsa vidare till sjuksköterska och arbeta på sjukhus i framtiden.

Jacob Andersson.

Jacob Andersson, SA 2018

ED kändes lite mer seriöst än andra skolor. Det jag hade sett var att meritvärdena var högre på ED och då tänkte jag att det blir mer seriösa lektioner. Folk som vill lära sig och det blir då förmodligen lite högre nivå. SA är väldigt bra högskoleförberedande program. Det är svårt och det är mycket plugg, men det är enligt mig värt det i slutänden. Just på ED är SA extremt bra. Jag hade hört att det är väldigt bra lärare och bra mat och det tycker jag är viktigt.

 

Dennis Walkendorff.

Dennis Walkendorff, VF 2018

Hör att det är mycket bra på ED och höga studier och framför allt fanns det ju VVS här och det är det jag var inriktad på från början. Inom VVS finns det mycket jobb och det verkar intressant och folk jag känner säger att det är nästan nya arbetsuppgifter varje dag. Jag tycker att det är bra att gå på ED och jag lär mig att bli en skicklig VVS:are. Vi har på ED bra lokaler och trevliga och bra lärare. Det känns inspirerande och bra. Efter skolan vill jag börja jobba och flytta hemifrån.

Joel Svensson.

Joel Svensson, EK 2018

Jag hade bara hört gott om ED och Ekonomiprogrammet på ED passade in med mina intressen och ambitioner. Ekonomi har alltid intresserat mig och jag har hört mycket gott om av äldre kompisar. Det är väldigt roligt att gå på ED och det har varit lärorikt. Mycket varför jag valde just ekonomi på ED är det där med fadderföretag, då vi en dag i veckan spenderar vår tid på ett företag. Efter gymnasiet vill jag plugga vidare till civilekonom och efter det starta mitt egna företag i första hand.

Carlo Assaf.

Carlo Assaf, NA 2018

Det som fick mig att välja natur på ED är att jag hört mycket bra om NA på ED och att skolan är väldigt inriktad mot natur. Det är den största anledningen. Eftersom jag inte vet riktigt vad jag vill bli i framtiden, är natur ett brett program och man kan bli mycket efter gymnasiet. ED är jättebra och jag älskar min klass, alla umgås med alla. Alla har samma intressen. Det är roligt att man går igenom gymnasieåren tillsammans. Jag ser mycket fram emot de sista åren. Läsa vidare på högskolan det vill jag, men vad jag bli, vet jag inte riktigt. Därför valde jag NA för det är brett, men jag funderar på lärare.

Agnes Petersson.

Agnes Petersson, TE 2018

Jag var säker att jag ville gå Teknikprogrammet och ED kändes som en stor, bra och trygg skola och de hade Teknikprogrammet jag ville gå. Jag vill gärna gå Arkitektur och design och det lockade mig till Teknikprogrammet, för att jag tycker det är jätteroligt med dessa ämnen, därför valde jag Teknikprogrammet. Jag trivs jättebra på ED och det är precis som jag hade hoppats på och tänkt, en bra och trygg skola. Det är väldigt rolig att lära känna många nya människor. Efter gymnasiet vill jag först ta ett sabbatsår och resa och göra lite allt möjligt och sedan kanske plugga vidare. Jag tycker arkitektur är kul och arkitekt är en dröm.

Alumner

ED-alumn Maria Terzic.

Maria Terzic, SA 2015

Då jag började SA på ED märkte jag nästan direkt att jag inte skulle ångra mig, då det på ED fanns duktiga lärare. Under tiden på ED fick jag träning i att skriva akademiskt och utvecklades även som ledare, vilket hjälper mig idag då jag pluggar till lärare på Jönköping University. Jag blev inspirerad av ED:s lärare till att själv bli lärare. De väckte min livslånga lust att lära mig och de visade mig vad det innebär att vara en bra lärare! I framtiden ser jag mig i en fungerande och utvecklande skolmiljö, med position som lärare, med sikte på att bidra till en trygg skola med eleven i fokus.

ED-alumn Miranda Axelsson.

Miranda Axelsson, SA 2015

Jag har alltid varit intresserad av samhällsvetenskapliga ämnen och hade hört att ED var en bra skola, så SA på ED var ett självklart val. Genom att ha läst på ED har jag fått en stabil grund att stå på. Detta gjorde att steget mellan gymnasiet och universitet inte var så stort. Idag studerar jag till jurist vid Örebro universitet. Att kunna arbeta på ett självständigt sätt, ta ansvar och vara källkritisk är bara några av många saker jag har med från mina år på ED. I framtiden vill jag jobba som jurist med fokus på genusfrågor eller mänskliga rättigheter.

ED-alumn Fanny Weiler-Hagelin.

Fanny Weiler-Hagelin, NA 2014

ED har ett av landets bästa naturprogram, så valet av NA på ED var inte svårt. Tiden på ED utvecklade mig både som person och gav mig kunskaper som jag haft mycket nytta av senare i arbetslivet. Jag har alltid velat jobba med djursjukvård, men efter studenten testade jag flera olika jobb och av en slump började jag jobba som vikarie inom skolan. Det var perfekt! Nu läser jag till F-3-lärare. I framtiden vill jag gärna kombinera mitt jobb som lärare med att skriva och illustrera barnböcker.

ED-alumn Johannes Eklund.

Johannes Eklund, SA 2014

På ED fann jag min passion i livet, nämligen beteendevetenskap, mycket tack vare mina mentorer. Åren på ED gav mig även förberedande kunskaper som jag nyttjat både i yrkeslivet som i mina vidare studier. Jag studerar idag på Hälsohögskolan i Jönköping vid Socionomprogrammet. Mitt intresse för psykologi och psykoterapi motiverar mig till att fortsätta mina studier på högskolan och i framtiden planerar jag att forska inom dessa områden. Kanske genomför jag i framtiden en masterutbildning.

ED-alumn Johannes Polland.

Johannes Polland, SA 2014

På ED började mina studier till ekonom. Tiden på ED präglades av trygghet, motivation och kunskap. På SA fick jag en inblick i olika akademiska områden. Med stöttande lärare och goda klasskompisar var min tid på ED en minnesvärd del av mitt liv. Det fanns en öppenhet i undervisningen som starkt bidragit till att öka min självkänsla. Idag studerar jag Ekonomie kandidatprogrammet i Lund. Det finns flera karriärmöjligheter inom ekonomi och ett yrke inom revision känns just nu lockande.

ED-alumn Daniel Wingren.

Daniel Wingren, SA 2014

Jag läste SA med inriktning beteendevetenskap och utbildar mig idag till lärare vid Linköpings Universitet. Från tiden på ED har jag med mig ämneskunskap, men även fördelar i studieteknik från själva upplägget på SA. På ED hade vi till del ett lektionsupplägg som liknar universitetets med föreläsningar kopplade till kurslitteratur, följt diskussion och arbete i grupp. Det har gjort att jag lätt kom in i mina studier i Linköping. Även innehållet i kurserna känns igen i några av de större pedagogikkurserna. I framtiden ser jag mig verksam som lärare på en grundskola i Sverige.

ED-alumn Frida Weiler-Hagelin.

Frida Weiler-Hagelin, NA 2013

Redan som mycket liten drömde jag om att bli veterinär. Att välja NA på ED var därför en självklarhet för mig. ED hade mycket bra rykte och lärarna verkade ha stor kompetens. ED levde upp till sitt rykte och det är ett val jag aldrig har ångrat! Kunskaperna jag fick med mig från tiden på ED har varit till stor hjälp under de fortsatta studierna. Idag studerar jag till mitt drömyrke – veterinär. I framtiden arbetar jag förhoppningsvis på en smådjursklinik med att hjälpa våra fyrbenta vänner.

ED-alumn Haris Puskas.

Haris Puskas, VF 2013

Mitt val att gå VF på ED med inriktning kyla och det arbete jag har idag känns helt rätt. Utbildningen på ED med APL och det praktiska arbetet var roligt och vi använde moderna verktyg och utrustning. Lärarna var bra och vi hade bra sammanhållning i klassen. Jag jobbar idag som kyltekniker, med service och underhåll på ventilation och kyla. Jag är anställd som självgående tekniker med egen bil och kundansvar.

ED-alumn Johannes Alvekrans.

Johannes Alvekrans, TE 2013

Jag valde TE på ED då det kändes roligt med arkitektur och andra teknikämnen. Idag studerar jag till ortopedingenjör på Hälsohögskolan i Jönköping. Från min tid på ED så har jag användning för mina kunskaper i biologi, matte, kemi och fysik, men även att skriva rapporter. ED var också jättebra på att anpassa mina studier när jag var utbytesstudent mellan tvåan och trean. I framtiden arbetar jag som ortopedingenjör i Sverige eller någonstans ute i Europa. Jag kan även tänka mig att studera vidare till en masterexamen i ortopedteknik.

ED-alumn Alba Sadikovska.

Alba Sadikovska, TE 2012

TE på ED valde jag för att jag alltid varit intresserad av teknik. Sedan har jag också gillat fysik och matte sedan jag var liten. Valet påverkades också av att ED har ett väldigt bra rykte som skola. Idag arbetar jag som maskiningenjör på Husqvarna AB:s utvecklingsavdelning. Jag har haft nytta av alla ämnena som jag läste på ED, dessutom har jag haft stor nytta av den studieteknik som jag lärde mig på ED. I framtiden så kommer jag ha ett jobb som maskiningenjör, förhoppningsvis utomlands.

ED-alumn Lizette Edfeldt.

Lizette Edfeldt, NA 2012

Idag är jag utbildad journalist och jobbar på Lilla Aktuellt på SVT och jag har givit ut boken ”Brännmärkt”. Jag valde NA på ED för att jag inte var säker på vad jag ville göra med min framtid, men jag visste att NA var en bra utbildning för om man ville läsa vidare. Från ED-tiden fick jag med mig stresstålighet och kreativitet samt att NA förberedde mig inför mina framtida studier, trots att de hade annan inriktning än just NA. ED-lärarna var också helt fantastiska och stöttande. I framtiden har jag utvecklat mig som reporter, eller programledare. Jag kommer även ha givit ut fler böcker.

ED-alumn Emanuel Nilsson.

Emanuel Nilsson, EK 2010

Jag valde EK på ED då jag ville läsa entreprenörskap i kombination med naturämnen. ED:s goda rykte, som en seriös och bra skola, spelade även in. Idag jobbar jag som entreprenör, föreläsare och investerare. Från ED har jag med mig kunskap om näringslivet. Jag har startat tre företag sedan studenten, sålt ett, gått in i väggen en gång, tagit en time-out och hittat nya strategier för att prestera och samtidigt må bra. I framtiden har jag nog utvecklat mitt föreläsande samt att mina investeringar har vuxit och att vi har startat ännu fler projekt.

ED-alumn Denis Golubovic.

Denis Golubovic, TE 2010

Jag valde TE på ED då jag kunde kombinera de tekniska och naturorienterande ämnena. ED gav mig en bra grund att stå på inför min universitetsutbildning, samt hjälpte mig att veta vad jag ville jobba med. Efter gymnasiet pluggade jag till civilingenjör inom IT och arbetar idag som IT-konsult på Cybercom. Här utvecklar vi mjukvara och system som steg på vägen mot självkörande bilar. I min vardag utvecklar, programmerar och testar jag funktionalitet i detta system. I framtiden så kanske jag är i nytt projekt, gissningsvis inom e-sport, då det är både spännande och snabbt växande.

ED-alumn David Ahlstrand.

David Ahlstrand, NA 2010

Jag valde NA på ED då jag hört att ED:s kemi på NA var extra bra. Idag studerar jag på ett naturvetenskapligt program i kemi vid Lunds universitet. Tiden på ED gjorde mig verkligen beredd för vidare studier. När det dyker upp "nya" moment, så känner jag ofta igen det från gymnasiet vilket gör att jag kan fokusera mer på det som verkligen är nytt för mig vilket har underlättat för mig att prestera bra på kurserna. I framtiden har jag nog påbörjat en doktorandutbildning inom kemi, eller så har jag ett arbete inom kemiindustrin.

VFU-studenter

VFU-student Elin Johansson.

Elin Johansson, SAM/REL 2019, VFU III

Anledningen till att jag bestämde mig för att läsa till lärare beror till största del på att jag alltid har velat arbeta med människor, i synnerhet ungdomar. Det är ett yrke där jag ständigt under min karriär kommer få utmanas och växa som människa i mötet med ungdomar. Det bästa med att ha fått göra min VFU på ED har utan tvekan varit att få ta del av den goda elevkontakten som många av ED:s lärare har, och på sätt växa i min egen lärarroll.

VFU-student Sabina Dindic.

Sabina Dindic, ENG/HIS 2019, VFU II

Den största anledningen till att jag valde att läsa till lärare var att jag anser yrket vara meningsfullt. Jag valde även att läsa till lärare då det är ett yrke med flera möjligheter, samt stor variation. Jag tycker även att det är väldigt härligt att arbeta med människor, likväl gillar jag mina ämnen. Jag tycker även att det är väldigt intressant att se hur en människa utvecklas. Jag vill även kunna göra skillnad och det känner jag är mer än möjligt att göra som lärare, inte enbart för individer utan för samhället i stort. Det är anledningarna till att jag valt att utbilda mig till detta meningsfulla yrke.
Det bästa med att göra VFU på Erik Dahlbergsgymnasiet har varit eleverna, helt klart. De har varit så härliga och villiga att lära sig. De har även varit otroligt välkomnande precis som lärarna. Erik Dahlbergsgymnasiet är även en otroligt fin skola, fylld av möjligheter och jag känner att jag fått möjligheten att utveckla mig i min lärarroll.

VFU-student Astrid Stedt.

Astrid Stedt, HIS/SAM 2019, VFU II

Det finns flera anledningar till att jag valt att läsa till lärare. Bland annat bär jag själv med mig väldigt goda erfarenheter från min egen skolgång då jag hade väldigt engagerade och intresserade lärare, både i sina ämnen men även i elevernas utveckling. Genom att arbeta som lärare hoppas jag då bidra till att mina framtida elever också får en bra erfarenhet av skolgången. Jag har även valt läraryrket då jag vill ha ett jobb där jag arbetar med människor och där dagarna inte alltid ser likadana ut. Som lärare är verkligen inte den ena dagen den andra lik utan det uppkommer alltid nya möjligheter och utmaningar som utvecklar eleverna men också mig själv, både mig som lärare och som person.
Det bästa med att göra min VFU på ED har varit den öppenhet som verkligen omfattar hela skolan, både hela personalkåren och eleverna. Både elever och lärare har varit extremt välkomnande och inkluderande och verkligen underlättat för mig att utvecklas i min lärarroll.

VFU-student Hanna Wikström.

Hanna Wikström, ENG/SVE 2019, VFU II

Jag valde att läsa till lärare eftersom jag tycker om att jobba med människor och för att jag är väldigt intresserad av språk - då var lärare en bra kombination! Jag gillar också att se eleverna utvecklas, och att det finns så många olika sätt att arbeta med språk på.
Det bästa med min VFU på ED har varit det härliga klimatet mellan både lärare och elever. Alla jag har mött har varit välkomnande och öppna. Min handledare har varit till stor hjälp i att stötta, inspirera och utmana mig för att jag ska kunna utvecklas så mycket som möjligt, och det känner jag att jag verkligen har gjort!

VFU-student Linnéa Tambour.

Linnéa Tambour, SAM/HIS 2018, VFU IV

Anledningen till att jag sökte mig till läraryrket grundar sig i att jag, under mina gymnasieår, hade förmånen att träffa fantastiskt duktiga lärare som visade ett stort engagemang både utifrån sina specifika ämnen, men också i oss som elever. Sådana positiva skol- upplevelser skulle jag vilja återskapa till framtida elever. Att få arbeta som lärare är ett meningsfullt och utveck-lande yrke där jag ser möjligheter att kunna göra skillnad. Både för en-skilda elever men kanske också för samhället i stort.
Det bästa med att göra VFU på Erik Dahlbergsgymnasiet har varit att varje dag få möta och skratta till-sammans med både elever och andra lärare på skolan. Möjligheten att under en kortare period få följa med eleverna i deras kunskaps-utveckling är otroligt spännande. Som lärare lär jag mig nya saker varje dag i mötet med eleverna. Det är under VFU-perioderna som teorin övergår i verklighet och tillsammans med eleverna får jag utvecklas i min yrkesroll.

VFU-student Filip Johansson.

Filip Johansson, SAM 2019, VFU I

Det finns flera anledningar till att jag väljer att läsa till lärare. Den främsta anledningen är att jag vill ha ett jobb där jag träffar mycket människor. En annan anledning till att jag vill läsa till just lärare är att det verkar vara ett jobb där man har en stor frihet och där ingen dag är den andra lik.
Det är svårt att välja ut en specifik sak som varit bäst under min VFU på Erik Dahlbergsgymnasiet eftersom allting har varit så bra. Jag blev väl mottagen av både lärare och elever, eleverna som jag mötte var väldigt studiemotiverade och ambitiösa. Min handledare var också helt fantastisk och tog sig verkligen tid att prata med mig, svara på alla mina frågor och ge mig massvis av värdefulla tips som jag kommer bära med mig i framtiden.

VFU-student Windy Daniel.

Windy Daniel, ENG/REL 2019, VFU II

Min VFU-period på ED har varit väldigt lärorik, rolig och utvecklande. Min handledare hjälpte mig att tydligare förstå lärarens roll i klassrummet, skolan och samhället. Men det bästa under VFU:n var när jag fick hålla egna lektioner och verkligen få kontakt med eleverna. Jag gick själv på ED under gymnasiet och har nu fått uppleva ED från två sidor; som elev och som lärare. Detta gör att jag blir mer säker på att ED verkligen är möjligheternas skola, för här fick jag möjlighet att växa, utveckla mig och komma närmare min dröm.