3 februari gästades vi av författaren till hyllade ungdomsromanen ”Berätta tre saker”: Callum Bloodworth

två kvinnor och tre män som står lutade mot en vägg och ler.

Det var mycket minnesvärda lektionsbesök där elever på teknik och natur fick chansen att diskutera sin läsning direkt med författaren. Callum blev särskilt berörd av de moodboards och brev som eleverna skapat till boken och dess karaktärer.

När Smålands Litteraturfestival dagen därpå gick av stapeln stod eleverna Maja Bielis och Måns Sjödell på scen tillsammans med Callum och två av Erik Dahlbergsgymnasiets lärare, Frida Selvander och Linus Lekander. Där berättade de för litteraturintresserade festivalbesökare om ungas läsning i stort och om hur de har arbetat med ”Berätta tre saker”.

Samarbetet med både Callum och SmåLit har varit mycket lyckat och något vi definitivt kommer att göra mer av i framtiden. Ett stort tack till alla inblandade!