ED:s skolbibliotek ett "Skolbibliotek i världsklass"

För tredje året i rad har Erik dahlbergsgymnasiets skolbiblioteket blivit utsett till "Skolbibliotek i världsklass" av fackförbundet DIK.

Erik Dahlbergsgymnasiet har utsetts till "Skolbibliotek i världsklass" för tredje året i rad och är hittills den enda skolan i länet med utmärkelsen. Det är fackförbundet DIK som utifrån olika kriterier väljer ut vilka som får utmärkelsen och i år har fokus legat på kvalitetsarbete.

På DIK:s hemsida står det:

2019 års utmärkelse Skolbibliotek i världsklass kännetecknas av ett fokus på ett kvalitetsarbete. Det vill säga att det finns en systematisk och återkommande utvärdering på lokal nivå (ibland på kommunal nivå). Kvalitetsarbetet ska syfta till skolutveckling och en högre måluppfyllelse hos eleverna. Med ett sådant kvalitetsarbete som löper läsårsvis kan en skolbiblioteksverksamhet dessutom förändra sitt arbete inom alla områden, efter skolans behov. På så sätt nås en progression och en säkerställan av likvärdighet.

Det är naturligtvis fortfarande viktigt att ha ett i verksamheten väl förankrat arbete med medie- och informationskunnighet. Det läsfrämjande arbetet är lika viktigt, matchat mot det nya medielandskapet. Båda ska grunda sig i en samstämmighet med kurs- och läroplaner.

Bibliotekarien i en verksamhet som får utmärkelsen arbetar mycket nära sina lärarkollegor, men kan också driva skolbiblioteksspecifika frågor.

Läs mer om "Skolbiblioteket i världsklass" och DIK:s kriterier här >>länk till annan webbplats