Miljöpriset 2018 till ED

Miljöpriset 2018 går till Erik Dahlbergsgymnasiet. Förutom äran tilldelas ED en prissumma om 15 000 kr för sitt medvetna miljöarbete.

Miljö- och hälsoskyddsnämnden har utsett ED som mottagare av Miljöpriset 2018, samt en prissumma om 15 000 kronor. Miljöpriset kan delas ut till företag, föreningar, organisationer eller privatpersoner. Det som belönas är insatser som syftar till en bättre miljö, resurshushållning, ekologisk hållbarhet eller kretsloppstänkande.
Erik Dahlbergsgmynasiet är sedan många år en miljödiplomerad verksamhet. Miljödiplomering är ett sätt att visa att det finns ett aktivt miljötänk på skolan, utöver detta ligger hållbar utveckling med som en flerårig satsning inom skolans systematiska kvalitetsarbete.

Motiveringen för ED, som vinner skolornas miljöpris, är följande:

Här kan du läsa mer om miljöpriset i media (jnytt) >>länk till annan webbplats

Miljö- och hälsoskyddsnämnden har utsett två mottagare av Miljöpriset 2018. Visingsö Biodlarförening får 25 000 kronor och Erik Dahlbergsgymnasiet får 15 000 kronor.

Annons

Miljö- och hälsoskyddsnämnden har bestämt att Visingsö Biodlarförening och Erik Dahlbergsgymnasiet ska motta Miljöpriset 2018.Motiveringen för biodlarföreningen, som vinner det allmänna miljöpriset, var enligt följande:Genom Visingsös parningsplats för bin bidrar Visingsö Biodlarförening med Ligustica-biets fortbestånd. Det snälla italienska Ligustica-biet är ett bra trädgårds bi på grund av sin beskedlighet och passar därför bra vid varje hem och hus. Andra biodlare kan placera sina oparade drottningar för att senare ta hem dem till sina egna bisamhällen. Visingsö Biodlarförening håller också kurser för både nybörjare och avancerade biodlare från hela Sverige. Föreningen bidrar härigenom till att trygga den mycket viktiga pollinationen av våra bär och frukter.Motiveringen för ED, som vinner skolornas miljöpris, var följande:Erik Dahlbergsgymnasiets ca 1500 elever och 150 anställda arbetar tillsammans med hållbar utveckling, klimat och miljö. Skolans arbete utgår generellt från FN:s Globala utvecklingsmål, eleverna möter dessa mål i många av de kurser de läser och i speciella temaaktiviteter varje år. Skolan arbetar systematiskt med hållbar utveckling i organisationen och är miljödiplomerade sedan 2003.De som kan få priset är företag, föreningar, organisationer eller privatpersoner. Det som belönas är insatser som syftar till en bättre miljö, resurshushållning, ekologisk hållbarhet eller kretsloppstänkande.